2020年度からの小中学生新・学習指導要領が発表され、
4技能ならぬ「5領域」を伸ばす内容となっています。
5領域、とは「話す」を「やりとり」と「発表」に分けたものです。
ですが、「書く」「話す」という発信は、
語彙力があり、正しい語の並べ方がわかって成立するもの。
ですからまずはしっかりした知識を効率よく習得してから、
というのが現場の実感です。
ウィングローブでは、文の構造をつかむ英文読解法と
リスニング・音読・シャドーイングで正しい文を習得、
また、単語・熟語など、語彙を高度にインプットするため、
そのレベルを高めて作文にもつなげています。
以下は「こどもの貧困」Child Poverty に関してのエッセイを読後、
「政府がとりうる政策を提案せよ」というトピックで
高2生が書いた作文です。
あまり時間をかけずに書くので見直すひまもなく、
単純な文法的まちがいもありますが、
ちゃんと意見は構築できています。
《 高2生の作文 》
I think the government should adopt new scholarship which users don’t have to return. Now all users of scholarship in Japan have to return it to the government after they graduate university and that makes another poverty. I have another idea that the government support universities and cut their tuition to make easier to enter them. I think child poverty makes their children poor. That’s why the government must support poor children.
【添削された英文】
ウィングローブのネイティブ顧問・ロジャー先生の添削です。
(赤字ー文法的な添削 緑字ーよりよい表現)
I think the government should provide a new type of scholarship which recipients don’t have to return. Now all those who receive scholarships in Japan have to return the loan to the government after they graduate from university, and that gives rise to another cycle of poverty.
I also have another idea, which is that the government should support universities and cut their tuition to make it easier to enter them. I think parents who are struggling makes their children poor. That’s why the government must support poor children.